Garda w boksie

Garda w boksie

Poza poruszaniem się, bardzo istotne jest też trzymanie odpowiedniej gardy.

Najważniejsze jest chronienie wrażliwego podbródka, więc głowa powinna być lekko pochylona w dół; pięść lewej ręki powinna znajdować się na wysokości obojczyka, sama ręka powinna być zgięta w stawie łokciowym, bez zbędnego napięcia mięśni, łokieć opuszczony, aby chronić tułów; pięść powinna być zwrócona palcami w stronę szczęki, tak aby posiadała największą powierzchnię obronną. Takie ustawienie pozwala bez problemu wyprowadzać szybkie proste i sierpowe, bez potrzeby obracania ręki w stawie promieniowo nadgarstkowym. Prawa ręka powinna znajdować się przy prawym boku. Łokieć opuszczony, chroniący tułów, pięść przy podbródku. Z tej pozycji możliwe jest wyprowadzanie silnych ciosów, przy których wykorzystuje się pełny skręt tułowia, z zachowaniem osłony w postaci drugiej ręki. Podczas zachowania pozycji bokserskiej bokser powinien być jak najmniej spięty, co ogranicza zmęczenie mięśni, oraz pozwala na szybką reakcję na działania przeciwnika. Po opanowaniu pozycji bokserskiej w pozycji stojącej następuje nauka utrzymywania jej podczas poruszania się.

Podczas walki ręce powinny być gotowe zarówno do obrony, jak i do ataku, czyli szybko i sprawnie przyjmować odpowiednie pozycje do wykonywania ciosów, jak i akcji defensywnych. Poza tym bokser nigdy nie powinien tracić przeciwnika z zasięgu wzroku, i kontrolować jego poczynania.

Aby wykształcić prawidłowe odruchy oraz wyćwiczyć się w poruszaniu się po ringu w pozycji bokserskiej, bokserzy powinni często praktykować „walkę z cieniem”, tj. wyimaginowanym przeciwnikiem. Pozwoli to im odpowiednio wykorzystywać całą dostępną przestrzeń, oraz zsynchronizować ruchy, czyniąc je bardziej płynnymi i dynamicznymi. W zdobyciu tych umiejętności przydatne są także inne ćwiczenia, jak skakanie na skakance, ćwiczenia z łapami trenera oraz sparingi.